Wat is de Taxonomie van Bloom
De Taxonomie van Bloom is een model dat verschillende niveaus van denkvaardigheden rangschikt. De taxonomie bestaat uit zes niveaus, van eenvoudige naar complexe denkvaardigheden. In onderstaand figuur worden de zes verschillende niveaus beschreven.
Waarom gebruiken we de Taxonomie van Bloom
Bij Examenadviesburo gebruiken we de Taxonomie van Bloom bij het opstellen van duidelijke en meetbare doelen voor examens. De taxonomie zorgt voor variatie in onze examens en dat kennis en vaardigheden op verschillende niveaus beoordeeld worden. Door vragen en casuïstiek te ontwerpen die alle zes niveaus van de taxonomie omvatten, toetsen we zowel eenvoudige als complexe denkvaardigheden. Dit helpt ons om een beter beeld te krijgen van wat kandidaten weten en kunnen.
Daarnaast helpt de Taxonomie van Bloom ons om de kwaliteit van onze examens voortdurend te verbeteren. De taxonomie helpt bij het afstemmen van examenvragen op specifieke leerdoelen. Dit zorgt ervoor dat het examen daadwerkelijk meet wat het moet meten, wat de validiteit en relevantie van de toetsing verhoogt. Door te focussen op hogere denkvaardigheden zoals analyseren en creëren, worden kandidaten gestimuleerd om dieper na te denken en complexere verbanden te leggen. Dit moedigt kandidaten aan om niet alleen feiten te onthouden, maar ook om concepten te begrijpen, toe te passen, en te analyseren.
Hoe gebruiken we de Taxonomie van Bloom in onze examenontwikkeling?
Leerresultaten en toetstermen ontwikkelen we op basis van de Taxonomie van Bloom. Bij de ontwikkeling van de examens bepalen we samen met inhoudsdeskundigen op welk niveau een kandidaat iets moet kennen of kunnen. In de toetsmatrijs wordt vervolgens een onderscheid gemaakt in het aantal vragen per onderwerp en per denkniveau. Zo weet de kandidaat ook wat er van hem of haar verwacht wordt bij een examen. Op basis van de leerresultaten en toetstermen en de toetsmatrijs worden vervolgens, in het geval van een theorie-examen, examenvragen ontwikkeld. In de vraagontwikkeling wordt weer rekening gehouden met het denkniveau van de toetsterm: moet de kandidaat bijvoorbeeld feiten kunnen reproduceren (kennis), moet hij dit kunnen uitleggen in eigen of andere woorden (begrip) of moet hij die kennis kunnen toepassen in een nieuwe context (toepassen)?
De Taxonomie van Bloom: Belangrijk voor examenontwikkeling
De Taxonomie van Bloom is een belangrijk hulpmiddel in onze benadering van examenontwikkeling bij Examenadviesburo. Door deze taxonomie te gebruiken, kunnen we gestructureerde, gevarieerde en kwalitatief hoogstaande examens maken die alle zes de cognitieve vaardigheden testen. Dit leidt tot een betrouwbaardere en eerlijkere beoordeling van de kennis en vaardigheden van kandidaten.
Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen met examenontwikkeling?
Wil je meer weten over hoe wij jou kunnen helpen met examenontwikkeling? Onze ontwikkelaars en onderwijskundigen staan klaar om al je vragen omtrent dit onderwerp te beantwoorden. Neem daarnaast een kijkje op onze kennisbank voor meer inspiratie.